Întrucât biserica este a unei comunități carmelitane, vitraliile reflectă spiritualitatea carmelitană, dar nu în mod direct, ci prin filtrul Cuvântului lui Dumnezeu, al teologiei biblice. Și cum tema generală a bisericii este cea a Carmelului, a grădinii, scenele din vitralii sunt legate de teologia sponsală.

Vitraliile sunt realizate pe 12 ferestre, care în tradiția bizantină sunt întâlnite de obicei pe iconostas, dar aici se desfășoară pe o parte și pe cealaltă a bisericii, până la altar. Realizate prin îmbinarea dintre cuvânt și imagine, ferestrele „se citesc” începând cu prima fereastră de la stânga, imediat după ce se intră în biserică, lectura continuând alternând de pe o parte pe cealaltă, în ritmul înaintării pașilor spre altar. Cuvintele sunt luate din cartea Cântarea Cântărilor, artistul selectând fragmentele legate în special de tema sponsală, de relaţia de iubire dintre Dumnezeu şi om.

Cred că acesta este un argument foarte important astăzi. După secole de conflict între Dumnezeu și om, odată ce Dumnezeu este biruitor asupra omului, odată ce îl eliberează, se intră într-un climat în care relația dintre Dumnezeu și om se întrupează în iubirea Fiului său, în care divinul și umanul sunt unite în mod definitiv”, a explicat Pr. Marko Rupnik.

Această poveste de iubire dintre Dumnezeu și om continuă până la altar, unde e Cristos.

Vitraliile bisericii carmelitane de la Ciofliceni sunt realizate de maestrul Rupnik într-un stil propriu, în nuanțe galben-aurii (culoarea divinului) și linii maro (culoarea pământului), imaginile fiind vizibile numai dinspre interior: pentru că povestea de iubire a lui Dumnezeu față de om poate fi înțeleasă numai în sânul Bisericii și numai ca drum spre altar, spre Cristos.

vitraliu_3  vitraliu_2  vitraliu_1

Show Buttons
Hide Buttons